Awards 2015: achter het feest

Een prijs voor je creatieve werk. Prima reden voor een feestje. En een handvol posts, tweets en mailings. Maar wat gaat er aan de slingers vooraf? Wat blijft er over als de confetti gedaald is? Tijd voor een rondje langs de prijswinnaars van 2015 onder de leden van City of imagineers, op zoek naar het verhaal achter het feest.

Dit is geen ego dingetje

Dit is geen ego dingetje

Odeer, fabrikant van ledverlichting, heeft het gemaakt in Azië. Graag betreden ze ook de Europese markt, maar het lukt niet om voet aan de grond te krijgen. Ze vragen het filiaal van Studio Mango in Hong Kong om hun producten mooier te maken.

“Zijn de producten van Odeer echt te lelijk voor Europa? Of is er iets anders aan de hand?” Studio Mango eigenaar Paul Hendrikx vraagt Europese groothandelaren en bouwmarkten wat Odeer kan doen om in beeld te komen. Het advies: kom met iets nieuws.

In opdracht van Odeer ontwikkelt Studio Mango de Ventilight productlijn, een combinatie van verlichting en ventilatie voor badkamers. Het innovatieve product is er, nu nog de aandacht van de groothandelaren en bouwmarkten.

Ventilight - Studio Mango

Ventilight

Awards trekken aandacht. Paul stelt aan de klant voor om de Ventilight in te schrijven voor de Goed Industrieel Design Award. “Ik schatte de kans op een GIO Award hoog in en de kosten vielen mee (red: zo’n 2000 euro). De GIO staat goed bekend in de Benelux en de winnaars krijgen een stand op de Dutch Design Week.”

“De GIO Award zet de Ventilight in het voetlicht. Groothandelaren die eerder niet of lauw reageerden, tonen nu wel serieus interesse.”

Voor de Ventilight zou een Red Dot Award goud waard zijn. Groothandelaren en winkels in Europa maken graag ruimte voor dozen met Red Dot stickers. Het is echter een grote gok: meedingen vraagt om om een flinke investering.

De jury loopt langs duizenden inzendingen, uitgestald in een grote hal. Studio Mango moet met een sterke presentatie komen om de aandacht te pakken. Het winnen van de GIO is een goede test en mooie opstap.

“Natuurlijk streelt zo’n prijs ons ego. Maar voor ons is meedoen aan Awards in de eerste plaats een manier van promotie die we strategisch inzetten.” Paul Hendrikx | Studio Mango

Gewoon jezelf blijven

  • Weet wie je vrienden zijn
  • Pas op voor gold diggers
  • Don’t quit your day job
De GIO Award zet de Ventilight in het voetlicht. Groothandelaren die eerder niet of lauw reageerden, tonen nu wel serieus interesse. Paul Hendrikx | Studio Mango

De prijs is het bewijs

De hoge noteringen in het Fonk klanttevredenheidsonderzoek komen als een verrassing. Superrebel is vrij jong, het bureau bestaat nu ruim vier jaar. Lodewijk Varossieau: “De klanten zijn binnen, we hebben ons afgelopen jaar kunnen focussen op intern. We hadden niet verwacht dat dit nu al tot zo’n mooi resultaat zou leiden.”

Fonk selecteert elk jaar de 100 meest vooraanstaande reclamebureaus van Nederland. Zij mogen 15 klanten opgeven, waarvan een willekeurige selectie wordt geïnterviewd. Het Bredase Superrebel doet het in 2015 goed met een tweede plaats overall en een eerste plaats voor effectiviteit.

De prijs is het bewijs De prijs is het bewijs De prijs is het bewijs

Uit het rapport: Wie denkt dat de meest succesvolle bureaus allemaal in de Randstad te vinden zijn, heeft het mis. Het Bredase Superrebel heeft de op één na hoogste gemiddelde klanttevredenheid. Bovendien levert Superrebel volgens de opdrachtgevers het meest effectieve werk in 2015 af. En dat laatste is natuurlijk precies waarom het de opdrachtgever is te doen.

“Soms komen er kansen voorbij om uitzonderlijk werk te maken. Een aanvraag op het juiste moment, van een klant die durft. Daar stoppen we extra tijd in, om van die 9 een 10 te maken.”
Lodewijk Varossieau | Superrebel

Voor reclamebureaus zijn prijzen belangrijk. Het is een onafhankelijke bevestiging van goed werk. De hoge noteringen in het Fonk klanttevredenheidsonderzoek bewijzen dat het recept van Superrebel klopt en de keuken lekker draait. “Dit is een team effort, deze waardering geeft vertrouwen.”

De waardering voor Superrebel straalt af op Breda. “Het zou mooi zijn als meer creatieve ondernemers voor de prijzen gaan.” De komende jaren gaat Superrebel zich focussen op creatieve prijzen: de Lampen van de ADCN.

Zo kun je ook winnen

Ig Nobelprijs 2015

  • Chemie: recept om een gekookt ei te ontkoken
  • Natuurkunde: alle zoogdieren urineren gemiddeld 21 sec
  • Literatuur: het wereldwijd gebruik van ‘huh?
Dit is een team effort, deze waardering geeft vertrouwen Lodewijk Varossieau | Superrebel

Wildgroei aan foto-awards

Voor een fotograaf liggen de awards voor het oprapen. Melanie Rijkers: “Je wint vrij snel iets, als je maar meedoet aan genoeg wedstrijden.” Meedoen loopt niet snel in de papieren, vaak gaat het om een tientje. “Ik mocht deze keer gratis meedoen insturen, omdat ik verleden jaar gewonnen had, anders had ik het niet gedaan.”

Wildgroei aan foto-awards

“Klanten zijn tegenwoordig niet echt onder de indruk van een prijs. Je kunt beter investeren in social media.” Melanie Rijkers | Artstudio23

“Het uitreiken van een design award is business geworden. De organisatie houdt zichzelf en de deelnemers bezig, maar vergeet de buitenwereld.” Yurr Rozenberg | YURR Studio

Klanten snappen het niet

De drukker tipt Yurrian Rozenberg. Het boek Projecto Roble, door Yurr ontworpen, maakt kans op de prijs voor het best verzorgde boek van Nederland. De jury beoordeelt ontwerp, drukwerk en afwerking. Meedoen kost 75 euro. “Ik gebruik deze prijs als keurmerk in mijn portfolio. Ik denk eerlijk gezegd dat het weinig zin heeft. Ik hoor klanten er niet over.”

De grootste

  • Goudvis: Hapert
  • Kroket: Amsterdam
  • Koekje met crèmevulling: Tilburg
Klanten snappen het niet

Waardevolle aandacht

In 2015, een paar maanden na de verhuizing van Grazi Media naar Bergen op Zoom, nomineerde een klant Patricia Borghouts voor de GoBoZ prijs. De titel ging aan haar voorbij, maar het zorgde wel voor goed getimede media-aandacht. Opvallend is de hoeveelheid pers die Grazi Media voor de nominatie krijgt; meer dan de uiteindelijke winnaar.

Waardevolle aandacht

“De organisatie stuurt een persbericht. En dat doe ik zelf ook. Als het in een paar publicaties verschijnt, gaat het balletje rollen.” Patricia Borghouts | Grazi Media

Mooier nog vindt Patricia de prijs die ze een jaar eerder won: beste jong mkb’er van Brabant. Voor een jury van ondernemers presenteerde en verdedigde ze haar plan. “Dankzij deze verkiezing heb ik mijn ideeën kunnen voorleggen aan gevestigde ondernemers.”

Prijzen vanaf

  • Red Dots Awards: €450
  • Dutch Design Awards: €75
  • European Design Awards: €140
  • Good Design Awards: €412
  • D&D Awards: €1015
  • ADCS lamp: €200
  • Effie’ Award: €7500

Colofon

https://cityofimagineers.nl/wp-content/uploads/2015/12/MG_3481_paul-stekelenburg.jpg
  • Tekst:
  • Paul Stekelenburg
  • Botaniek
https://cityofimagineers.nl/wp-content/uploads/2015/12/WEB_YURR_OOMS_MG_3424.jpeg
  • Ontwerp:
  • Yurr Rozenberg
  • Illustraties:
  • Rita Sá Couto &
  • Joep Veldkamp
  • YURR Studio
https://cityofimagineers.nl/wp-content/uploads/2015/12/Marcel-Burg_MG_6320.jpg
  • Ontwikkeling:
  • Marcel Burg
  • Burg, Burg.
https://cityofimagineers.nl/wp-content/uploads/2016/02/Background3-5.jpg
  • Fotografie:
  • Frank Poppelaars
  • Frank Poppelaars Fotografie

Meer kennis & inspiratie

Een dosis gezonde creativiteit

Bredase innovaties in Health & Life Sciences

lees meer